Saltar ao contido principal

"Othelo" - Gabriel Chamé

Iago verte sobre Othelo o veleno dos ciumes
Resultou un chisco complicado pillarlle o punto ao humor, a dramaturxia e a visión que a compañía arxentina Gabriel Chamé deixa caer sobre o "Othelo" de Shakespeare. Ao primeiro, tardamos un anaco en adaptarnos, no só á súa forma de falar e xesticular, que pode semellarnos esaxerada -debido tamén ás diferenzas entre idiosincrasias- senón tamén a causa da súa escola de interpretación, que emprega uns modos manieristas para abordar a construción da peza e das personaxes, na dicción e na fala; e tamén nos movementos, moi notoriamente marcados a través do clown, introducindo unha forma certamente especial de transmitir. O frenético comezo tampouco axuda, cun ritmo vertixinoso que afasta, en lugar de achegar. Mais nun momento determinado aparece Iago (Hernán Franco) e, poñendo o metateatro en primeiro plano, solidarízase cun espectador algo atafegado, asumindo que o que están facendo enriba do escenario pode ser unha sorte de tolería. E, pouco a pouco, vagariño, o que antes nos parecía esaxeración agora semella cómico. O que viamos afectado pasa a estar perfectamente asumido. O precipitado é ritmo endiañado. E a traballada e impecable técnica que nos era allea comeza a axudarnos a construír a traxedia de "Othelo", e tamén a comedia. Sen omitir nada e poñendo de relevo cada un dos matices que o xenial Bardo reflicte en todas as súas obras. E coa axuda dunha fantástica escenografía, que transforma unha tea en océano, saba e mortalla; que colle uns cantos cubos para encher de dobres sentidos unha escena; ou que muda un par de mesas en taberna portuaria sen perder nunca o sentido da plasticidade. Xenial, así mesmo, o emprego dos recursos audiovisuais, para facer fincapé nos momentos máis íntimos, cuns primeiros planos nos que podemos ver o sufrimento de Desdémona (Justina Grande), o veleno de Iago porque "el rostro de la maldad, nunca es visto hasta que es usado" e a obsesión de Othelo (Matías Bassi) nesa mirada cravada e arrepiante na que adiviñamos ao asasino que leva dentro. Tamén resulta xusta a proporción de risas e veras, e aínda que ás veces os chistes son algo obvios e mesmo burdos (demasiado socorrido ese "a-coger"; ou ese "Juan Canalejo"), tamén agochan surrealismo e acabamos por entrar no xogo, xa que despois de tirar no chan a moeda do espectáculo, os seus xiros van caendo definitivamente do lado da cara, e non no da cruz. Conquistan especialmente os momentos de auto ironía, nos que os intérpretes saltan de plano en plano, estando ao mesmo tempo no auditorio do Pazo da Cultura e interactuando co seu público; no "Othelo" shakespeariano; e revisando o seu propio traballo, ríndose dos seus recursos, de ese "teatro moderno". Mención aparte merece Martín López Carzolio (Emilia, "Michael" Casio, mensaxeiro... e non sei cantos personaxes -"¿otro más?"-) por ser o encargado de romper case sempre os momentos máis dramáticos coa súa comicidade e de facelo con solvencia e cun grande mérito no seu dominio do corpo xa que fai sinxelo o complicado. Pero como non podía ser doutro xeito, en "Othelo", e aínda que queiran facernos rir, a traxedia pide paso. Primeiro con esa fermosa escena na que escoitamos encollidos a marabillosa voz de Pavarotti coa aria "Una furtiva lagrima" de L'elisir d'amore de Donizetti. Despois, con ese brutal asasinato no que xa non hai espazo para as chanzas. Calidade chegada dende o outro lado do charco nun "Othelo" artellado con irreverencia pero cun profundo respecto e deferencia ao autor de Stradford-upon-Avon. E ao público.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta