Saltar ao contido principal

"Locus Amoenus" - Atresbandes

Un momento da representación
Aproveita o momento, busca o teu lugar idílico, fai todo o posible por ficar nel e non esquezas que a vida pode rematar nun instante. Entre o "locus amoenus" e o "carpe diem" abala a proposta que os cataláns Atresbandes presentaron no OTNI do FIOT. Vivimos illados nos nosos propios problemas, mundos e universos, con preocupacións a miúdo intranscendentes e triviais, sen saber que nunha hora todo pode mudar e pasaremos a "non ser", á nada máis absoluta. E que, nunha reviravolta estúpida do destino, a culpa será dun inofensivo coello. Tirando ás veces do surrealismo, con risas e prantos hiperbólicos, con eses sons e músicas amplificados quizais para subliñar a incomunicación que vivimos en realidade os seres humanos, Atresbandes afonda con ironía nos absurdos da nosa existencia, mesturando elementos cotiás -como un libro, unha mazá, un almorzo, unha mochila-, con outros máis transcendentes -a morte, o amor, a orientación sexual, o rexeitamento- para artellar unha proposta que ten varias lecturas e na que imos atopando capas como nunha cebola. En primeiro lugar temos o tren, esa realidade insubstancial, esas situacións incómodas que todos temos vivido no transporte público, ese afastamento existencial tan lóxico e incomprensible ao mesmo tempo. Algúns intentan salvar o oco e lánzanse a falar, mesmo pelexando contra imposibles barreiras idiomáticas, para evitar a soidade. Outros prefiren o illamento e afrontar precisamente en soidade as súas incomodidades; e as súas arelas. En segundo lugar temos a capa do "locus amoenus", esas situacións idílicas no bosque, na praia, ou mesmo a través do amor de Winston e Julia, personaxes literarios probablemente entresacados do universo orwelliano de "1984", un guiño ao "gran hermano" que todo o observa e que neste caso somos nós, o público. E a terceira capa sería a conta atrás. Esa morte inminente que asexa, e que nos teñen que lembrar que está aí, xa que "la sociedad nos enseña a olvidar que vamos a morir". Con estas ferramentas, Mónica Almirall, Miquel Segovia e Albert Pérez Hidalgo, constrúen unha proposta interesante, na que as reflexións chegan ao descoido e con sutileza, con boas interpretacións e momentos realmente conseguidos, como ese enfrontamento no que nós, ao igual que as personaxes que están embarcadas nesa viaxe a ningunha parte, temos que decidir se somos Zidane ou Materazzi. E tamén asumir que un único momento -xa estea marcado por un cabezazo ou por un coello- pode determinar o resto das nosas vidas. Porén, "Locus amoenus" tamén carga coa eiva de non ser quen de emocionar. A frialdade estudada dos recursos que se empregan contaxia tamén á construcción das personaxes, e aínda que probablemente sexa algo intencionado, levanta unha barreira que, ao final, resulta difícil de derrubar. Recoñecemos os méritos do que se nos presenta e os seus obxectivos cuasi filosóficos, pero non chegan a atravesar por completo as nosas defensas para conmover como se espera a tenor da formulación inicial. A pesar diso, unha vez máis, gozamos cun obxecto teatral non identificado pero moi identificable pola súa calidade, e por ese bo sabor que adoitan deixar nas nosas bocas as propostas do OTNI.

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta