Saltar ao contido principal

"Los brillantes empeños" - Grumelot

Un momento da representación
Ás veces as propostas teatrais están pensadas para facer rir. Outras para facer chorar. Outras para producir arrepíos. De cando en cando, para sorprender. E así poderiamos seguir enumerando o máis amplo abano das emocións humanas. Mais hai algunhas propostas, moi escolleitas, que simplemente fan SENTIR. Sentir sen máis. Sentilo todo. Entre estas, podemos encadrar "Los brillantes empeños" de Grumelot. Frustración, angustia, luxuria, tenrura, enfado, opresión, opresión, opresión... amor. Soidade, tristura, calor, suor, sexo, desesperación, anhelo, afán, morriña... angustia. Todas presentadas dunha forma crúa, núa, incluso desgarradora. Tan núa como os propios intérpretes, marabillosos nos seus papeis e que en distintos momentos da peza conseguen transmitir as súas inquedanzas, os seus pensamentos, as súas emocións e os seus sentimentos máis que politicamente incorrectos total e literalmente espidos en corpo e alma. Sempre incomodando ao espectador, evitando que se deixe levar na butaca. Esixíndolle violentamente a súa atención. E conseguindo atrapala. E por se a complicada tarefa de xerar sentimentos non fora abondo desafío, todo está construído e ligado co tramado dalgúns dos versos máis célebres do repertorio do teatro clásico español, ou incluso de Santa Teresa de Ávila. Cunha escenografía traballada, na que aproveitan cada recuncho do espazo escénico e tamén do que non o é para crear un universo atemporal, afastado do "mundo", un baldeiro no que compartir as súas propias miserias e desgrazas. No que caer no incesto. Na violencia. Na tolería. No absurdo. Cunha música que deixa espazo para respirar e para fundir teatro con teatro, teatro con ficción, teatro con realidade, o mundo coa lúa, a carne coa carne. Para diferenciar o que é "aquí", que non é o "alí", plasmando unha alienación vital tan desesperada que resulta molesta. Os versos son para estes seis irmáns unha maneira de escapar da realidade, de constante fuxida. De refuxio. E tamén, nun paradoxo, de contacto coa realidade. "Cómo te sientes, mejor? Mejor". Pero a melloría non dura. Porque a pena é tan fonda que non é quen de superarse. Porque todo o universo pechado e abafante no que viven está provocado polas ausencias, a orfandade, a dor máis profunda. Pola fuxida do seu pai, pola morte da súa nai. Por eles mesmos. "Desaparecer es no estar más. Morir es estar para siempre". O insoportable decotío destes seis irmáns vai abrindo pouco a pouco algunhas fiestras, plasmadas nesa irmá maior, que, por veces, escoita sons, voces, melodías, un pouco de aire que entra en forma improvisada. A única áncora que todos teñen para aferrarse á realidade. Tentando renacer nun bautismo de barreño que tampouco semella suficiente. E, finalmente, comeza a sentirse a "Moonlight Serenade" de Glenn Miller, unha serenata á luz da lúa, esa lúa esquiva. Comeza o desenlace. A labazada de realidade que chega a través dunha conmovedora confesión tan apesarada que o espectador ten que facer esforzos para non chorar. A "cuarta parede" que se foi derrubando pouco a pouco durante toda a obra, cae de súpeto, asustando aos irmáns, que non saben que facer. Pero finalmente, si que o saben. Volven ao seu universo, sepultados entre versos, libros, costumes. Non obstante, alguén intúe que todo mudou. Esa irmá-nai albisca un recuncho de esperanza. Porque o público está aí, e por tanto, quizabes a súa vida é tan só un escuro pesadelo representado nun teatro. Mais, que é o real? Longa vida ao OTNI!

Comentarios

Publicacións populares deste blog

"El testamento de María" - Blanca Portillo

O berro mudo chegou á alma do público Aínda que "El testamento de María" é unha coprodución do Centro Dramático Nacional, o Festival Grec e Avance P.T., semella de xusto recoñecemento titular este comentario como "el testamento de Blanca Portillo". Porque aínda que toda a peza, en todos os seus aspectos, está coidada ao máximo, a xenialidade da Portillo, o seu estado de graza, fai que todo brille dunha forma que, probablemente, con outra actriz menos inspirada destacaría algo menos. Todo nesta revisión seglar e algo pagá sobre a vida de María de Nazaret, moi afastada da "Virxe María", está engraxado á perfección. Excepcional o atrezzo e a escenografía, complicada e sinxela a un tempo, axeitada e fermosa. Espectacular o vestiario de Mercé Paloma, que se transforma diante dos nosos ollos en traxe de festa ou sobrio loito a través de sinxelos movementos. Marabillosa a iluminación e os efectos de son, sempre ao servizo da peza e do lucimento da protagonis

"Édipo" - Companhia do Chapitô

Os actores transfórmanse en múltiples personaxes A traxicomedia é un xénero difícil. Resulta complicado camiñar sobre a lene liña que separa o riso e o pranto. Entre o absurdo e a desesperación máis absoluta, ás veces derivada dese mesmo absurdo. E a tarefa, tal que traballo hercúleo, semella aínda máis complexa cando nos enfrontamos a   Sófocles   e o seu "Édipo". A historia do bebé bautizado polos seus "pés inchados", aquel que non puido sobrepoñerse ao destino que escribiu ese oráculo mítico: matar ao teu pai e casar coa túa propia nai. Un sino que acaba cumpríndose porque non colle en cabeza humana que unha crudelísima sibila sexa quen de vaticinar e facer cumprir barbaridade tal. Como pode a  Companhia do Chapitô  espertar as gargalladas con ese punto de partida? Como pode facelo completamente núa diante do escenario? Sen nada. Sen vestiario acaído, sen maquillaxe. Sen cadeiras: "no hay sillas en el palacio". Pois a base

"Ojos de agua" - Ron Lalá e Galo Films

"Ojos de agua" está protagonizada por Charo López e Fran García "Ta, ta, ta. Sólo quién de seso carece desea lo que perdió". Por iso mesmo, semella imposible desexar que volva a enerxía, o pulso e o xenio a unha Charo López que, como a propia Celestina , a Trotaconventos á que tachaban de "puta, bruja, maga y alcahueta", ten vivido tempos mellores. Alomenos, e admitíndoo con pesar, se xulgamos a función vivida no FIOT. Aínda que, do mesmo xeito que ocorre coa beleza da celebérrima meretriz "quién tuvo, retuvo". Así, albiscamos esa elegancia innata da actriz movéndose polo escenario. Esa sensualidade que é quen de levar como unha segunda pel. Esa maxia que crea en momentos moi puntuais co manexo da súa voz de veludo. Non obstante, o cansanzo, o esgotamento e a falta de ritmo van cercando a peza, gañando pouco a pouco a partida para chegar a un final en que por fin descansan tanto a López como a Celestina. "Ta, ta, ta